WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

 

Co dziś dziecko potrafi zrobić wspólnie z kimś,

jutro potrafi zrobić samo.

L. Wygotski

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest to stymulowanie wszechstronnego psychoruchowego i społeczno – emocjonalnego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

W ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka realizowanego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Leżajsku zapewniamy:

  • kompleksową ocenę poziomu rozwoju dziecka na podstawie przeprowadzonych badań: psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, lekarskich,
  • opracowanie indywidualnego programu terapeutycznego przez zespół specjalistów,
  • wyrównywanie deficytów dziecka ze szczególnym zwróceniem uwagi na umiejętności samoobsługowe, kontakt i komunikację,
  • prowadzenie działań edukacyjnych i instruktażowych dla rodziców dotyczących form usprawniania i rehabilitacji dziecka,
  • optymalne wspieranie rozwoju dziecka w okresie od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej,
  • naukę nawiązywania i utrzymywania dobrego kontaktu z dzieckiem,
  • pomoc rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i związanych z opieką nad dzieckiem niepełnosprawnym,
  • pomoc rodzinie w nawiązywaniu kontaktów z innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci niepełnosprawnych,
  • w miarę rozwoju i osiągania postępów umożliwienie dziecku edukacji w szkole  lub stworzenie warunków do stopniowego wprowadzania do przedszkola, klasy „0” przygotowującej do podjęcia nauki w szkole specjalnej, integracyjnej lub ogólnodostępnej,
  • wspieranie rodziny dziecka w trudnych sytuacjach.

Zatrudniamy specjalistów:

  • psycholog, specjalista w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • pedagog specjalny, terapeuta, specjalista w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • surdopedagog,
  • tyflopedagog,
  • neurologopeda,
  • fizjoterapeuta,
  • lekarz.

Rodzaje prowadzonych zajęć:

1. Terapia indywidualna:

  • zajęcia pedagogiczne,
  • zajęcia logopedyczne,
  • zajęcia z psychologiem,
  • rehabilitacja ruchowa.

2. Terapia grupowa.

Metody wykorzystywane w pracy z dzieckiem:

  • metoda wg W. Sherborne,
  • wykorzystanie elementów metody M. Monttesori,
  • wykorzystanie muzyki we wspomaganiu rozwoju,
  • metoda  Knillów,
  • metoda symultaniczno-sekwencyjnej wczesnej nauki czytania,
  • Metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz,
  • metoda ułatwionej komunikacji (wspomaganej),
  • metoda Kinezjologii Edukacyjnej,
  • programy, metody eliminowania zachowań niepożądanych (stosowana analiza       behawioralna),
  • metoda  prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej rozwijania zdolności umysłowych dzieci.
  • diagnoza i trening uwagi słuchowej metodą Tomatisa.

Wczesnym wspomaganiem rozwoju mogą być objęte dzieci, u których rozpoznano symptomy wskazujące, że rozwój dziecka jest zaburzony.

 

Koordynator zespołu: pedagog Ewa Dubiel

O wczesnym wspomaganiu