Co dziś dziecko potrafi zrobić wspólnie z kimś,
jutro potrafi zrobić samo.
L. Wygotski
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest to stymulowanie wszechstronnego psychoruchowego i społeczno – emocjonalnego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
W ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka realizowanego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Leżajsku zapewniamy:
- kompleksową ocenę poziomu rozwoju dziecka na podstawie przeprowadzonych badań: psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, lekarskich,
- opracowanie indywidualnego programu terapeutycznego przez zespół specjalistów,
- wyrównywanie deficytów dziecka ze szczególnym zwróceniem uwagi na umiejętności samoobsługowe, kontakt i komunikację,
- prowadzenie działań edukacyjnych i instruktażowych dla rodziców dotyczących form usprawniania i rehabilitacji dziecka,
- optymalne wspieranie rozwoju dziecka w okresie od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej,
- naukę nawiązywania i utrzymywania dobrego kontaktu z dzieckiem,
- pomoc rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i związanych z opieką nad dzieckiem niepełnosprawnym,
- pomoc rodzinie w nawiązywaniu kontaktów z innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci niepełnosprawnych,
- w miarę rozwoju i osiągania postępów umożliwienie dziecku edukacji w szkole lub stworzenie warunków do stopniowego wprowadzania do przedszkola, klasy „0” przygotowującej do podjęcia nauki w szkole specjalnej, integracyjnej lub ogólnodostępnej,
- wspieranie rodziny dziecka w trudnych sytuacjach.
Zatrudniamy specjalistów:
- psycholog, specjalista w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- pedagog specjalny, terapeuta, specjalista w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- surdopedagog,
- tyflopedagog,
- neurologopeda,
- fizjoterapeuta,
- lekarz.
Rodzaje prowadzonych zajęć:
1. Terapia indywidualna:
- zajęcia pedagogiczne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia z psychologiem,
- rehabilitacja ruchowa.
2. Terapia grupowa.
Metody wykorzystywane w pracy z dzieckiem:
- metoda wg W. Sherborne,
- wykorzystanie elementów metody M. Monttesori,
- wykorzystanie muzyki we wspomaganiu rozwoju,
- metoda Knillów,
- metoda symultaniczno-sekwencyjnej wczesnej nauki czytania,
- Metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz,
- metoda ułatwionej komunikacji (wspomaganej),
- metoda Kinezjologii Edukacyjnej,
- programy, metody eliminowania zachowań niepożądanych (stosowana analiza behawioralna),
- metoda prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej rozwijania zdolności umysłowych dzieci.
- diagnoza i trening uwagi słuchowej metodą Tomatisa.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju mogą być objęte dzieci, u których rozpoznano symptomy wskazujące, że rozwój dziecka jest zaburzony.
Koordynator zespołu: pedagog Ewa Dubiel
O wczesnym wspomaganiu