KONCEPCJA PRACY
PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W LEŻAJSKU
NA LATA 2020 – 2025
SPIS TREŚCI
- Podstawa prawna i ideowa opracowania Koncepcji.
- Cele strategiczne w pracy poradni.
- Kierunki rozwoju poradni w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Kierunki rozwoju poradni w zakresie rozwoju organizacji pracy
- Podsumowanie.
Celem opracowania Koncepcji pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Leżajsku jest określenie kierunków i działań rozwoju placówki na lata 2020-2025.
I. Podstawa prawna i ideowa opracowania koncepcji
- Aktualnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego (Karta Nauczyciela, Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. z późn. zm.), Rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego.
- Kierunki rozwoju polityki oświatowej.
- Priorytety działań placówki.
- Zadania statutowe placówki.
- Wyniki badań wewnętrznych w zakresie satysfakcji, oczekiwań i potrzeb klientów indywidualnych i instytucjonalnych oraz postrzegania poradni
w środowisku lokalnym
- Kwalifikacje zawodowe, umiejętności i doświadczenie pracowników.
- Bazę lokalową oraz jej wyposażenie w pomoce diagnostyczno – terapeutyczne.
- Postanowienia zawarte w Konwencji Praw Dziecka z 1991 r.
- Misja i wizja placówki.
WIZJA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W LEŻAJSKU
„Wizją naszej poradni jest interdyscyplinarne i wielokierunkowe działanie, mające na celu zapewnienie profesjonalnej i efektywnej pomocy dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom w duchu poszanowania każdej osoby, życzliwości i wrażliwości na jej potrzeby. ”
MISJA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W LEŻAJSKU
- Służymy pomocą dzieciom, młodzieży, ich rodzicom i opiekunom, nauczycielom i wychowawcom.
- Współpracujemy z instytucjami i organizacjami korzystającymi
z oferty naszej poradni.
- Prowadzimy działalność diagnostyczną, terapeutyczną, doradczą, konsultacyjną i edukacyjną.
- Dysponujemy kadrą specjalistów otwartych na potrzeby klientów poradni.
- Doskonalimy warsztat pracy poprzez systematyczne podnoszenie naszych kwalifikacji, dzięki czemu udzielamy pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej, pedagogicznej, logopedycznej i fizjoterapeutycznej, prowadzimy mediacje na jak najwyższym poziomie.
- Systematycznie wzbogacamy nasz warsztat pracy w zakresie narzędzi diagnostycznych i pomocy terapeutycznych. Modernizujemy bazę lokalową i wyposażenie gabinetów.
- Prowadzimy działalność edukacyjną i konsultacyjną dla instytucji
i organizacji zajmujących się dzieckiem i rodziną w tworzeniu jednolitego systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Prowadzimy tematyczne sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i specjalistów szkół, przedszkoli i placówek.
- Samodzielnie tworzymy i realizujemy programy psychoedukacyjne i terapeutyczne dla dzieci, młodzieży i rodziców w poradni, szkołach
i placówkach.
- Naszą działalność opieramy na pracy zespołowej, co podnosi efektywność świadczonej pomocy i organizacji pracy.
- Promujemy działania Poradni w środowisku lokalnym, regionie podkarpackim i Polsce.
II. Cele strategiczne.
Kompleksowa opieka nad dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami.
- Wielospecjalistyczne diagnozowanie uwzględniające potrzeby edukacyjne, psychofizyczne i zaburzenia rozwojowe dzieci i młodzieży.
- Udzielanie dzieciom i młodzieży bezpośredniej pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej, pedagogicznej, logopedycznej i fizjoterapeutycznej.
- Realizowanie zadań profilaktycznych, interwencyjnych i mediacyjnych. Prowadzenie doradztwa zawodowego.
- Udzielanie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły i placówki.
- Współpraca z placówkami w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu u uczniów trudności szkolnych i wychowawczych, a także indywidualnych zdolności uczniów.
- Wspieranie nauczycieli i wychowawców, grup wychowawczych oraz innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Prowadzenie działalności edukacyjnej i konsultacyjnej dla nauczycieli i wychowawców. W powiecie działają sieci współpracy i samokształcenia: sieć współpracy i samokształcenia psychologów i pedagogów, sieć współpracy i samokształcenia logopedów szkolnych, sieć współpracy i samokształcenia dyrektorów szkół i placówek oświatowych.
- Prowadzenie i organizacja szkoleń dla nauczycieli i specjalistów z regionu podkarpackiego i z całego kraju.
Podniesienie jakości pracy poradni i efektywności podejmowanych działań.
- Przestrzeganie zasad etyki zawodowej, wykonywanie pracy z poszanowaniem godności człowieka i jego praw.
- Monitorowanie skuteczności świadczonej pomocy i wdrażanie rozwiązań adekwatnych do diagnozowanych potrzeb.
- Poszerzanie i doskonalenie oferty poradni poprzez systematyczne podnoszenie kwalifikacji pracowników, modernizowanie warsztatu pracy i bazy lokalowej, stosowanie zespołowej formuły pracy. W poradni funkcjonują następujące zespoły: Zespół Psychologów i Pedagogów, Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, Zespół Interwencji Kryzysowej i Mediacji, Zespół Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Uczniom ze SPE, Zespół Kontroli Jakości wydawanych przez poradnię dokumentów, Zespół Doradztwa Zawodowego, Zespół Ewaluacji Wewnętrznej, Zespół Kontroli Zarządczej, Zespół Profilaktyki Szkolnej i Profilaktyki Uzależnień.
- Kreowanie pozytywnego wizerunku poradni w środowisku lokalnym, regionie podkarpackim i Polsce.
- Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez współpracę z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dziecka i jego rodziny.
III. Kierunki rozwoju poradni w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Diagnozowanie, opiniowanie i orzekanie:
- rzetelność i dokładność prowadzenia diagnozy.
- Standaryzowanie prowadzonych w poradni badań przez wewnętrzne zespoły psychologów, pedagogów i logopedów.
- Poszerzanie i pogłębianie diagnozy z wykorzystaniem nowatorskich metod: QEEG, ADOS – 2, SPPS – S.
- Wydawanie opinii i orzeczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- Terapia zaburzeń rozwojowych – pod kątem nowatorskich metod terapeutycznych z uwzględnieniem potrzeb środowiska:
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- terapia psychologiczna
- psychoterapia
- terapia neuropsychologiczna
- terapia pedagogiczna
- terapia logopedyczna i neurologopedyczna
- fizjoterapia
- socjoterapia
- terapia rodzin
- rewalidacja surdopedagogiczna, tyflopedagogiczna, oligofrenopeagogiczna
- trening uwagi słuchowej metodą Tomatisa
- EEG Biofeedback
- terapia metodą Warnkego
- integracja sensoryczna
- terapia integracji odruchów ustno – twarzowych wg. S. Masgutowej
- terapia osób zagrożonych uzależnieniem
- terapia dzieci ze spektrum autyzmu.
Poszerzenie oferty o nowe formy pracy:
- psychoterapia i terapia grupowa dla dzieci
- stymulacja polimodalnej percepcji sensorycznej metodą Skarżyńskiego
- terapia ręki.
- Prowadzenie działań związanych ze wspieraniem dzieci
i młodzieży w rozwijaniu ich kompetencji społeczno – emocjonalnych:
- profilaktyka, w tym profilaktyka uzależnień
- interwencja kryzysowa
- mediacja
- doradztwo zawodowe.
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny:
- Prowadzenie Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, warsztatów w oparciu metodę pozytywnej dyscypliny oraz grup wsparcia dla rodziców.
- Udzielanie rodzicom, opiekunom dzieci porad i wsparcia w zakresie edukacji, wychowywania oraz innych zgłaszanych problemów,
- Prowadzenie warsztatów i prelekcji dla rodziców w poradni, szkołach i placówkach.
- Wspieranie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola
i szkoły w:
- diagnozowaniu dojrzałości szkolnej dziecka oraz w jego funkcjonowaniu
w roli ucznia i rówieśnika,
- rozpoznawaniu przez nauczycieli ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz trudności szkolnych.
- planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno –zawodowego przez pedagogów i nauczycieli,
- organizowaniu i prowadzeniu zajęć rozwijających uzdolnienia,
- tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów rewalidacyjno – wychowawczych,
- udzielaniu pomocy w rozwiązywaniu problemowych sytuacji
i interwencji kryzysowej oraz mediacji,
- wprowadzenie i koordynowanie programu mediacji szkolnej
- działaniach w zakresie profilaktyki i profilaktyki uzależnień,
- prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego uczniów, rodziców i nauczycieli,
- udzielaniu pomocy merytorycznej nauczycielom, wychowawcom i specjalistom we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i biblioteką pedagogiczną.
IV. Kierunki rozwoju poradni w zakresie organizacji pracy.
- przestrzeganie przez pracowników poradni kodeksu etycznego,
- przestrzegania przepisów RODO,
- przestrzeganie procedur związanych z pracą i funkcjonowaniem poradni w czasie pandemii COVID – 19,
- monitorowanie efektywności prowadzonych działań celu podnoszenia jakości pracy,
- poddawanie się superwizji zewnętrznej i wewnętrznej przez terapeutów pracujących w poradni (w miarę potrzeb),
- opracowywanie i wdrażanie nowych pomysłów, wymiana doświadczeń, omawianie i rozwiązywanie problemów poprzez stosowanie zespołowej formuły pracy,
- wspomaganie rozwoju zawodowego pracowników poprzez organizowanie szkoleń w poradni, dofinansowanie indywidualnych szkoleń, motywowanie pracowników do zdobywania nowych kwalifikacji zawodowych i uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego nauczycieli,
- wdrażanie i rozwijanie kompetencji w zakresie pracy zdalnej,
- modernizowanie bazy komputerowej i sprzętu informatyczno – biurowego (w miarę potrzeb),
- w przypadku pojawienia się na rynku przystosowanego do potrzeb poradni dziennika elektronicznego wdrożenie go do pracy,
- systematyczne doposażenie gabinetów w najnowsze pomoce diagnostyczne, terapeutyczne, sprzęt specjalistyczny oraz fachową literaturę,
- pozyskanie sali do zajęć grupowych – umowa z ZSL w Leżajsku,
- aktualizowanie strony internetowej poradni, rozszerzenie działalności poradni w sieci,
- promocja poradni w środowisku lokalnym, regionie podkarpackim i Polsce poprzez spotkania z rodzicami, zamieszczanie artykułów w prasie, wystąpienia na konferencjach, rozprowadzanie ulotek i folderów informujących o nowych działaniach poradni i mediach społecznościowych,
- nawiązywanie i rozwijanie współpracy z innymi podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i ich rodzin poprzez wymianę informacji między placówkami,
- stworzenie i bieżące aktualizowanie bazy danych placówek świadczących pomoc na rzecz dziecka i jego rodziny, informowanie klientów o możliwościach uzyskania wsparcia w innych instytucjach publicznych i niepublicznych.
Koncepcja pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Leżajsku na lata 1.09.2020 – 31.08.2025 została zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną podczas posiedzenia w dniu 1 września 2020 r. Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 1/2020/2021.