9 maja 2013 r. w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyło się sympozjum zatytułowane: „Reforma systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych”, które zostało zorganizowane przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Studencki Krąg Korczakowski, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Leżajsku oraz Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli. Referentami podczas tego spotkania byli: mgr Wojciech Kostek, mgr Katarzyna Orkisz, mgr Ewa Stafiej, mgr Małgorzata Kordas, mgr Dariusz Miziołek oraz dr Beata Gumienny. Sympozjum zostało otw-arte przez dr hab. prof. UR Martę Uberman, prodziekana Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UR. Wprowadzenia w tematykę rzeszowskiego spotkania dokonała dr Wiesława Walc – opiekunka Studenckiego Kręgu Korczakowskiego, któiy w tym roku obchodzi 15-lecie swojej działalności.
Wystąpienie mgr. Wojciecha Kostka, dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Leżajsku, dotyczyło obowiązków
szkoły wobec uczniów w zaspokajaniu ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, a także pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej przez leżajską poradnię. Referent w swoim wystąpieniu wielokrotnie podkreślał, jak ważna jest diagnoza dziecka, którą należy rozbudowywać, przekazując zgromadzone informacje o uczniu kolejnym nauczycielom, na wyższym szczeblu edukacji. Dlatego ważna jest tu kwestia dostrzegania potrzeb dziecka, jak również współpracy nauczycieli.
Wystąpienie mgr Katarzyny Orkisz dotyczyło ucznia jako podmiotu diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zdaniem referentki diagnozowanie potrzeb dzieci i młodzieży to sprawa priorytetowa wr pracy poradni, a u każdego dziecka należy podkreślać jego cechy indywidualne. W przedstawionej prezentacji, przygotowanej przez dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Rzeszowie, mgr Krystynę Waszkow- ską-Wójcik, została pokazana rówTiież realizacja podstawowych zadań poradni.
Z kolei mgr Ewa Stafięj, pedagog (pracująca w IV Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie oraz Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie) poruszyła kwestie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w szkole ponadgim- nazjalnej. Przypomniała dokumenty dotyczące zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach (z roku 2001, 2003, 2010 oraz najnowsze z 2013). Referentka uważa, że zadaniem pedagoga szkolnego jest wykorzystanie wszystkich dostępnych sposobów? ułatwiających dziecku jego funkcjonowanie.
O realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkól w Kuiyłówce mówiła mgr Małgorzata Kordas. Za istotną uznała ona rolę wychowawcy, który posiada największą wiedzę o uczniu. Nie należy pomijać tu również sytuacji rodzinnej wychowanków, o czym wielokrotnie wspominano podczas spotkania. Do ważnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy doradztwo i pedagogizacja rodziców, organizowane w szkole. Przedstawiono także zagrożenia wynikające z podejmowanych działań. Zaprezentowano także listę zajęć pozalekcyjnych, organizowanych w szkole, m.in. w ramach projektów edukacyjnych. Najważniejsze, zdaniem mgr Kordas, jest danie dziecku szansy na przeżycie sukcesu.
W wystąpieniu mgra Dariusza Miziołka zaprezentowana została pomoc uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z perspektywy doświadczeń Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli. Podobnie jak w poprzednich wystąpieniach, tutaj również nawoływano do współpracy nauczycieli, która jest niezwykle istotna w celu efektywnego działania na rzecz dziecka. Referent mówił o zespołowym „pochyleniu się” nad uczniem, o pracy nauczyciela „z przekonania”, będącej wydajniejszą od tej wymuszonej, dlatego niezwykle istotne dla nauczyciela okazują się jego cechy osobowościowe.
Raport z ubiegłorocznych badań dotyczących specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów przedstawiła dr Beata Gumien- ny. Interesujące są wyniki badań przeprowadzonych w szkołach podstawowych. Referentka wyjaśniła, że na sytuacje kryzysowe i traumatyczne uczniów patrzy się jedynie przez pryzmat roli ucznia, a nie holistycznie, jako na problemy dziecka. Swoje wystąpienie zakończyła pięknymi słowami Janusza Korczaka, wielkiego pedagoga i przyjaciela dzieci: „Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil”.
Zorganizowane sympozjum stanowiło bardzo ważne wydarzenie dla pedagogów, bowiem z referatami wystąpili praktycy związani z pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Było to bardzo istotne szczególnie dla studentów pedagogiki, którzy wr przyszłości zapewne zmierzą się z przedstawianymi trudnościami w swojej pracy, a już teraz, w okresie studiów, mogli uzyskać wiele cennych i przydatnych informacji oraz wskazówek związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.